- Presentació-Resum
El text és sobre la
defensa d’un home en un juit per haver
matat a una prostituta anomenada Casandra de la qual es queda
profundament enamorat. Adverteix al públic dels problemes de l’amor
i explica com mogut pel seu desig de que Casandra el volguera la
busca al món oníric. Tot i que això no li és suficient ja que
finalment mata a la Casandra original sense poder suportar que
existira una que no l’estimara.
- Valoració personal: qualitats literàries
Al meu
parèixer el text no era difícil de llegir ni
molt menys pesat. Ric, en vocabulari sobretot tenint en conter el
context en el que es situa la història. A
pesar de no tractar de déus i de no ser el que esperava m’ha
agradat. És una part de l’amor la que s’hi reflexa:
la bogeria. Moltes voltes fem tonteries per amor, coses que en el seu
momento veiem correctes i quan se’ns passa eixe encanteri temporal
ens adonem de com hem sigut de nécids. Potser el protagonista ho
descobrisca més tard i siga eixa la seua pena, cargar amb la mort
injusta d’una dona.
- L’amor en l’Antiga Grècia
- Mitología
- Orfeu i Eurídice
Orfeu,
fill d’Apol·lo (i nét de Zeus) i de Cal·líope, musa de la
poesia èpica i de l’eloqüència, posseïa el do de la música i
de la poesia.
Enamorat
perdudament d ’Eurídice, una nimfa de les valls de Tràcia, la
converteix feliçment en la seua esposa. Però un nefast dia,
tractant ella de fugir d’Aristeu, fill d’Apol·lo i que pretenia
posseir-la, va trepitjar una serp verinosa i va morir.
La
pena va envair llavor a Orfeu, i plorant desconsoladament a les ribes
del riu Estrimón, va entonar cançons tan tristes que tots els déus
i totes les nimfes el van incitar a baixar a l’inframón, on, amb
l’ajuda inestimable de la seua música, va aconseguir sortejar mil
i un perills, commovent a dimonis i turments.
Un
cop va arribar davant d’Hades i Persèfone, va utilitzar de nou la
seua música aconseguint convèncer a aquests de donar l’oportunitat
a Eurídice de tornar al món dels vius. Però van posar una
condició: Orfeu havia de caminar sempre davant d’ell i no mirar
fins que tots dos haguessin arribat a dalt i els rajos de sol
haguessin banyat per complet a Eurídice.
E
camí de tornada es va fer terriblement llarg. Orfeu mantenia els
ulls al capdavant tot i les enormes ànsies que li envaïen d’admirar
a la seua estimada.
Ja
en la superfície, Orfeu, a la vora de la desesperació, va girar el
cap creient que tot havia passat, però Eurídice tenia un peu a
l’ombra i, en aquest precís instant, es va esvair en l’aire, ja
sense possibilitat de tornar de nou.
- Aquil·les i Patrocle
Per als antics grecs l'amistat entre dos homes
era una virtut , no només estava ben vista també es potenciava esta
relació en el terreny de l'ensenyament o el militar . Generalment
s'unia a un jove adolescent de 16 anys o més ( erómenos , estimat )
amb un adult ( erastés , amant ) Els grecs el consideraven un
element essencial de la seva cultura .
Els grecs consideraven normal que un home se
sentís atret per la bellesa d’un jove , tant o més que per una
dona. La mitologia grega li donava una gran importància : Zeus i
Ganímedes , Apol·lo i Jacinto , Aquil·les i Patrocle . La història
ens Explica la vida dels Membres del Batalló Sagrat de Tebes .
En aquest context entra la història
d'Aquil·les i Patrocle , amics i amants desde molt joves. Tots dos
es van embarcar en l'aventura de Troia . Allí res més arribar
t'heroi troià va ofendre un Apol·lo assassinant al seu temple a un
jove de 19 anys 1ue es va resistir a ser estimant per ell.
Després d’un llarg assetjament Aquil·les
rapta a la princesa Briseida de la que s’enamora . Però quan el
rei Agamenó la veu l’obliga a entregar-se-la . La disputa acaba
amb l'abandó dels pelagios de l’assetjament a Troia . Però
Patrocle no ho entén , ple de fúria i gelosia , agafa l'armadura
del seu amant i repta a Hèctor , príncep troià . A pesar de la
desigual força la lluita és equilibrada , fins que l’enutjat déu
Apol·lo colpeja al jove guerrer i permet una Hèctor donar-li mort .
Quan Aquil·les sent les amargues notícies ,
plora i es regira per terra, traspassat de dolor. Els seus amics van
portar el cos de Patrocle del camp de batalla però ells no els deixà
enterrar-lo . Es tira sobre ell , envoltant amb els seus braços ,
sanglotant desesperadament . La seva mare , Tetis , va venir a
consolar-lo . " Fill meu, quant de temps seguiràs plorant amb
la mirada extraviada de pena , sense menjar ni dormir ? Jeure amb
dones i enamorar-se d’elles també és bo. " Però Aquil·les
no podrà pensar en una altra cosa que no fora el seu company
enamorat , a qui recrimina amargament haver jugat amb la seva vida :
" No vas tenir : consideració per la meva
pura reverència cap a les teves cuixes , ingrat a despit dels
nostres molts petons . "
- Filosofia
- Platón- El Banquete
SÍNTESI
DE
L'OBRA
Aquesta obra ens mostra a un grup d'amics, entre ells el filòsof Sòcrates, reunits en un banquet realitzat a casa d'Agató quan va arribar el premi per la seva primera tragèdia.Entre menjar i beguda els comensals decideixen fer una exposició del que cadascú concep sobre l'Amor. I així, el que se suposa hauria de ser una vetllada festiva d'amics, es converteix en un debat filosòfic sobre l'Amor. Cada un dels convidats exposa les seves idees intervenint ordenadament amb un discurs. A més, intervindran cadascun segons el seu caràcter i professió: Fedre parlarà com un jove, però com un jove les passions s'han purificat amb l'estudi de la filosofia; Pausinias, com un home madur, a qui l'edat i la filosofia han ensenyat el que no sap la joventut; Erixímac s'explica com a metge; Aristòfanes té
Aquesta obra ens mostra a un grup d'amics, entre ells el filòsof Sòcrates, reunits en un banquet realitzat a casa d'Agató quan va arribar el premi per la seva primera tragèdia.Entre menjar i beguda els comensals decideixen fer una exposició del que cadascú concep sobre l'Amor. I així, el que se suposa hauria de ser una vetllada festiva d'amics, es converteix en un debat filosòfic sobre l'Amor. Cada un dels convidats exposa les seves idees intervenint ordenadament amb un discurs. A més, intervindran cadascun segons el seu caràcter i professió: Fedre parlarà com un jove, però com un jove les passions s'han purificat amb l'estudi de la filosofia; Pausinias, com un home madur, a qui l'edat i la filosofia han ensenyat el que no sap la joventut; Erixímac s'explica com a metge; Aristòfanes té
l'eloqüència
del poeta
còmic,
ocultant
sota una
forma
festiva
pensaments
profunds;
Agató
s'expressa
com a poeta.
IDEA
PRINCIPAL
L'eix sobre el qual es mou l'obra sencera és l'AMOR. A El banquet l'Amor es presenta com el desig que té la naturalesa mortal de perpetuar-se en la generació, en l'esperit o en el record. L'amor sexual és un impuls natural per recuperar la nostra naturalesa dual originària. Però només l'amor entre home i dona pot assegurar la perpetuació de l'espècie, encara que en l'obra sorprèn la asseguda superioritat que se li dóna a l'amor homosexual.Veiem com al llarg de tot el llibre s'han anat donant diferents concepcions de l'Eros i de la bellesa, però la veritable concepció que sobre el tema té Plató la veiem posada en boca de Sòcrates. Diguem que és Sòcrates l'intèrpret directe de Plató i en el seu discurs és on expressament ha de buscar-se la teoria platoniana.
El no ser bell ni bo no implica necessàriament l'ésser lleig i dolent, com el no ser savi no implica necessàriament ser ignorant. Entre bellesa i lletjor -bondat i maldad-, com entre saviesa i ignorància, hi ha termes mitjans, i aquest és el cas de l'amor. Per això, no ha de considerar-, com fa l'opinió comuna, com un gran déu ja que no pot negar als déus la bellesa i la bondat. Per amor som capaços de fer i viure allò que el cos biològic no pot concebre, és el heroic, per exemple per amor un deixa la seva tranquil·litat i comoditat i lliura la seva vida al servei dels altres, sigui guarint malalts, ensenyant a nens.
L'eix sobre el qual es mou l'obra sencera és l'AMOR. A El banquet l'Amor es presenta com el desig que té la naturalesa mortal de perpetuar-se en la generació, en l'esperit o en el record. L'amor sexual és un impuls natural per recuperar la nostra naturalesa dual originària. Però només l'amor entre home i dona pot assegurar la perpetuació de l'espècie, encara que en l'obra sorprèn la asseguda superioritat que se li dóna a l'amor homosexual.Veiem com al llarg de tot el llibre s'han anat donant diferents concepcions de l'Eros i de la bellesa, però la veritable concepció que sobre el tema té Plató la veiem posada en boca de Sòcrates. Diguem que és Sòcrates l'intèrpret directe de Plató i en el seu discurs és on expressament ha de buscar-se la teoria platoniana.
El no ser bell ni bo no implica necessàriament l'ésser lleig i dolent, com el no ser savi no implica necessàriament ser ignorant. Entre bellesa i lletjor -bondat i maldad-, com entre saviesa i ignorància, hi ha termes mitjans, i aquest és el cas de l'amor. Per això, no ha de considerar-, com fa l'opinió comuna, com un gran déu ja que no pot negar als déus la bellesa i la bondat. Per amor som capaços de fer i viure allò que el cos biològic no pot concebre, és el heroic, per exemple per amor un deixa la seva tranquil·litat i comoditat i lliura la seva vida al servei dels altres, sigui guarint malalts, ensenyant a nens.
El simposio platónico según Pietro Testa 1648
- La prostitució en l’Antigua Grècia
És
costum dir
que la prostitució
és l'ofici
més vell
del vell.
La realitat
és que, en
una època
determinada,
era l'únic
ofici del
món que
les dones
podien
exercir.La
dona s’autosustentaba,
la successió
era
matrilineal
i el
nucli familiar
ho componia
la dona amb
els seus fills, dels quals es
feia càrrec
en forma
unilateral.
Amb el
temps, va
aparèixer la vinculació
dona-home
que fins
aquell moment no
existia.
Amb el
començament d'aquesta nova
relació es
produeix
una expansió
demogràfica,
i les
dones
comencen a
quedar relegades
a la cura dels
fills,
mentre els homes
són els
encarregats
d'aconseguir el
suport.
Finalment,
tots
aquells
oficis i
tasques
independents
que realitzaven
les dones
(terrissaire,
artesanes,
recol·lectora,
portadora,
etc),
passen a ser
desenvolupades
pels homes.
El fet que
les dones
fossin
considerades
només com
un mitjà
per tenir
fills, va
fer que els
homes
busquessin
companyia
fora de
casa seva.
Estaven catalogades en tres classes:-Les Dicteriades:Es dedicaven a les classes més baixes. Al principi van estar controlades pel govern municipal però amb el temps es van constituir en "empreses privades" amb pagament d'impostos inclosos. Els seus preus eren molt baixos, però en ser immensament populars seus ingressos eren quantiosos. Les dicteriades sobresortien per no tenir estudis ni formació educacional alguna, a excepció de la tècnica sexual. Per sortir al carrer se'ls exigia que portaran una perruca groga per distingir-les de les donzelles i mares de família noble que tenien els cabells negres.-Les Auletrides:Aquestes es dedicaven a oferir els seus serveis a les classes mitjanes. Es van especialitzar en les arts de la música, el striptease i la dansa. Tenien bons ingressos i que fossin comunament contractades per a festes privades i orgies, provenien de famílies molt pobres i eren venudes sent nenes a proxenetes o senyores que les instruïen en l'art amatori durant anys.-Les Hetairae
Prostitutes de luxe i refinades. Els seus clients eren nobles, terratinents, senadors i el clergat superior. Ressaltava la seva extraordinària bellesa, la seva intel·ligència i la seva exquisida educació. Es diferenciaven de les auletrides, entre altres coses, perquè podien acudir a esdeveniments públics com representacions, banquets o debats de filosofia i política, acompanyant els seus clients.
Estaven catalogades en tres classes:-Les Dicteriades:Es dedicaven a les classes més baixes. Al principi van estar controlades pel govern municipal però amb el temps es van constituir en "empreses privades" amb pagament d'impostos inclosos. Els seus preus eren molt baixos, però en ser immensament populars seus ingressos eren quantiosos. Les dicteriades sobresortien per no tenir estudis ni formació educacional alguna, a excepció de la tècnica sexual. Per sortir al carrer se'ls exigia que portaran una perruca groga per distingir-les de les donzelles i mares de família noble que tenien els cabells negres.-Les Auletrides:Aquestes es dedicaven a oferir els seus serveis a les classes mitjanes. Es van especialitzar en les arts de la música, el striptease i la dansa. Tenien bons ingressos i que fossin comunament contractades per a festes privades i orgies, provenien de famílies molt pobres i eren venudes sent nenes a proxenetes o senyores que les instruïen en l'art amatori durant anys.-Les Hetairae
Prostitutes de luxe i refinades. Els seus clients eren nobles, terratinents, senadors i el clergat superior. Ressaltava la seva extraordinària bellesa, la seva intel·ligència i la seva exquisida educació. Es diferenciaven de les auletrides, entre altres coses, perquè podien acudir a esdeveniments públics com representacions, banquets o debats de filosofia i política, acompanyant els seus clients.
4.BIBLIOGRAFIA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada